Thursday 4 August 2016

~ Puasa Setahun ? ~

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, tahun ni aku berpeluang puasa penuh 30hari..
Dah lama tak merasa puasa penuh...
Last puasa penuh tahun 1992 atau 1993 kot...
Masih darjah2 ketika itu...

Perempuan kan ada special case...
ABC tiap2 bulan..
Paling sikit ABC masa puasa aku kena 1 hari...tahun bila tak ingat..
Paling banyak ABC masa puasa, 30 hari...tahun 2010...sebab bersalin anak no 2...
Itupun tak habis ganti lagi..
Habis ganti nanti aku share yer...
Itupun kalau ingat..

Cukup puasa 30 hari, raya pertama terus ABC..
Dan ABC aku lama, 15 hari..
Bila la nak start puasa 6 ni kan...

So, dapat start puasa enam pada 20 Syawal..
Setelah puasa 3 hari sekali lagi ABC 23 Syawal..
Tergendala la plak..

Doa sangat2 dapat sambung lagi 3 hari..
Alhamdulillah, dapat sambung puasa 27 Syawal sampai la 29 Syawal..
Lengkaplah 30 hari + 6 hari..


Mudah-mudahan segala amalan kita diterima oleh Allah..
Dan sesungguhnya Allah sahaja yang mengetahui...


Menu iftar puasa enam :-

 3 hari aku buka puasa maggi kat rumah..
1 hari buka puasa roti cicah coklat kat rumah gak..
1 hari buka puasa mee goreng mamak sebab tayar motor pancit kat sekolah anak..
1 hari jer buka puasa mewah sikit...kawan2 ofis buat potluck raya..
Aku menyumbangkan rendang ayam pencen..
Jadi, tapau la sikit juadah potluck raya itu untuk aku buka puasa..



Rendang ayam pencen ku yang kusam...










Itu sahaja nak share..

Salam 1 Zulkaedah...

p/s : ABC = Allah Bagi Cuti ( period atau haid atau datang bulan )

~ynar~



No comments:

Post a Comment

Peraduan Aiken CNY @ Guardian / Nationwide

 Assalamualaikum wbt..  Jom check another contest gaisss! Peraduan Aiken CNY @ Guardian Aiken CNY @ Guardian Contest Retailer : Guardian Con...