Friday, 31 August 2012

Alfi Dah 2 Tahun


Tarikh : 9/8/12
Lokasi : Rumah

Tarikh 9/8/12, genap la anak kedua aku, Izz Muhammad Alfi Iqmal berumur 2 tahun. Pada mulanya aku cadang nak buat sambutan birthday dia masa raya nanti. Tapi macam lama la pulak. Walaupun Alfi tak paham pun kan.

So aku decide nak buat gak sambutan birthday dia walaupun hanya sebiji kek. Kitaorang berempat je, lagipun puasa..orang sibuk sembahyang terawih, takkan nak jemput datangkan..Maka, lepas balik keje aku terus ke kedai kek. Dekat tempat aku tinggal ni ada 2 buah kedai kek. Satu cina, satu melayu..kedai kek cina tu banyak pilihan sikit dari kedai melayu tu. #Ada kisah dekat 2-2 kedai kek ni, kalo fikir memang serik nak beli. Tapi mengenangkan masa, nak pergi jauh-jauh kang mahal. Entry lain pasal 2 kedai kek ni.# Nak tempah-tempah malas pulak, jadi pergi je terus beli.

Sesudah membeli kek, pergi lak beli topi, belon dan sebagainya..tak tau nama aper..tp yang selalu ada kat parti la..dah habis membeli, aku pun balik rumah pastu keluar balik amik bebudak kat rumah pengasuh terus pergi bazar ramadhan..

Ingat nak potong kek lepas buka puasa, sekali encik suami ada jamuan berbuka puasa kat luar..anak-anak sibuk dah beday to u...beday to u..terpaksa la tunggu ayahnya balik dulu...lebih kurang 9.30 malam baru potong kek..itupun ayahnya yang potong..anak-anaknya sibuk main lilin..api..api..

So, kat sini kongsikan gambar-gambar sekitar di tempat kejadian..ha ha ha..

Pekerja kedai tu tulis cincai jer..


Ingatkan nak carik angry bird..tp takder..


Budak ni dah 2 tahun dah


Gegor tangan maknya...


Kemain lagi pakai topeng





Abaikan lukisan cantik anak-anak di dinding


Simple jer..


Lea tak sabar nak tiup..sebab birthday dia ari tu kek ada, lilin takde..


Habis goyang semuanya..





Abaikan juga latar belakang...


Baru beli dah koyak..


Alfi tak heran dengan kek, kotak kek juga jadi mainan


Siputing, keturunan maknya...ha ha..




Itu jer koleksi gambar yang ada..kek tu lagi separuh telah di sedekah kan kepada 2 pupu anak aku dengan di hantar ke pengasuh..sebab kalo tak bagi confirm seminggu dok dalam peti ais..kureng sikit dengan kek-kek yang berkrim ni..kalo bagi cheese ke, pavlova ke..confirm licin...

Semoga Alfi menjadi budak bijak dan soleh...sekarang ni dia tengah melasak..memang penat hari-hari nak melayan kerenah dia..

Sekian...


Thursday, 16 August 2012

Ziarah Kubur

Tarikh : 12 Ogos 2012
Lokasi : Tali Air 3, Sungai Burung, Masjid Tali Air 7 @ Masjid Nurul Falah dan Tali Air 7, Sekinchan

Minggu ke 3 ramadhan aku balik lagi ke kampung..sebenarnya tiap-tiap minggu balik..cuma minggu pertama puasa je tak balik..

Misi balik minggu ni adalah untuk mengemas umak mak mentua (MM)..disebabkan aku raya di rumah MM dulu tahun ni..malam ahad tu sampai pukul 3pagi aku dengan encik suami mengemas..letih, sebab rumah MM agak besar..nasib terbangun sahur..kalo tak ader yang terbukak periuk kul 10 pagi..maka siangnya banyak aktiviti mengumpul taik mata..letih punya pasal..

Misi lagi satu aku balik kampung adalah untuk ziarah kubur arwah nenek (nenek sebelah ayah). Mana yang tak tau, aku ni dari kecik tinggal dengan nenek..jadi peneman..arwah nenek meninggal pada 3 Mei 2008..arwah nenek tak sempat jumpa cicit-cicitnya..

Pukul 3 aku sampai di masjid, lepas sembahyang Zuhur aku pun melawat kubur arwah nenek..kawasan kubur bersebelahan masjid ni..dalam gambar bawah ni sebelah kanan masjid la..

Gambar Google
Masa sampai kawasan kubur, ada jugak 2,3 keluarga melawat kubur..selesai membaca Yassin, aku pun tunggu encik suami dengan anak-anak yang pergi isi minyak kereta..sementara tunggu tu, ada siak masjid tengah siapkan bubur lambuk..dapat la 2 tupperware...rupanya, encik suami pun dah dapat 2 tupperware..

1 tupperware aku pas kat nenek aku yang lagi satu sebab nenek belah mak pun duduk dekat sini.

Mak dengan ayah aku asal satu tempat, Tali Air 7..jadi dua-dua keluarga semua duduk dekat2..cuma arwah nenek aku duduk dekat lesen (kawasan kebun), nenek lagi satu duduk dekat darat (istilah untuk duduk dekat kawasan sawah)..rumah arwah nenek dah disewakan..jadi kalo balik Sekinchan, duduklah rumah nenek darat..

2 tupperware pas kat MM, tapi 1 bekas aku yang makan..sedap..1 lagi tupperware tapau balik Klang..untuk anak-anak..

Al-Fatihah untuk arwah nenek..dah lebih 4 tahun nenek pergi...

~Kisah Ramadhan 2012~


Entry ni kisah menu sahaja..walaupun tak menarik la sangat menu aku kan..tp saja nak tepek gak kat sini..ada gak yang tak amik gambar..malas nak ngamik telefon..sebab selalu telefon akan duduk dalam beg selepas balik kerja..beberapa hari jugak miss sahur..sebab tak sedor..hihi..tahankan jugak sampai berbuka..

Ada yang aku masak, yang beli sikit jer..sebab tahun ni agak boleh dikira aku pergi bazar ramadhan..malas nak pergi sebab sesak dengan orang..menu pun lebih kurang..buka puasa dekat kedai ada la 2,3 kali..time dapat gaji sekali..time mak+abah+adik datang sekali..itu yang aku bayar la..yang lain buka puasa rumah sendiri..ada gak balik kampung, buka puasa rumah nenek..siap buat jemputan kat FB lagik..buka puasa rumah mentua pun ada 2 kali..tapi segan la amik gambar..over pulak kan..dan gambar last tu buka puasa jemputan supplier..

Ini antara menu-menunya :



 


 


 

 


 


 


 


 


Kuih raya dah beli ke kengkawan..aku ader la beli sikit..biskut takde lagi..semua kekacang jer..maruku campur2..karipap mini...kengkonon nak buat popia mini dengan popia nestum..tapi selalu kalo baring terus tido..

Duit raya budget berapa? Hehe...dak standby masuk sampul?