Wednesday, 24 August 2011

Buka Puasa Rumah Nenek...

Sabtu tadi aku pulang ke kampung halaman..hehe Sekinchan la, lebih tepat di tali air 7..
selalu gak la kampung aku masuk tv..samada drama @ iklan raya...

Sebelum sampai umah nenek, berborong kat bazar ramadhan tanjong karang..masa tu aku balik
dengan adik aku.. aku cakap la malas turun nak bawak 2 org budak ni..kalo ada
suami ok la kan...leh la dukung..last2 adik aku paksa gak..turun gak la dari strom yg tinggi 2..

Entry kali ni gambar xder, sebab kamera duk dalam beg tangan..bateri pun xder...malas nak charge..

 ni la pak ngah aku..ni la umah nenek aku..

ader la terselit nenek aku..ni nenek belah mak..belah ayah dah meninggal..

Borong sikit jer sebab nenek aku ni tggl ngan pak ngah jer..kalo beli macam2 kang terbuang..
aku beli air soya, kuih tepung torak (sunduk lawang), kacang dal dengan kek gula hangus..
adik aku lak beli bubur lambuk, sebab nak bagi anak dia & anak aku makan...malas tul
mak2 nyer..pastu dpt air jagung n air limau free..sebab kawan adik ipar aku yg meniaga..
hehehe...sekali 3 jenis air..

agak lenguh gak mendukung alfi...dia dah pandai jalan, tapi kang terkedek2..
pastu terus meredah tanjong karang, sungai sireh, parit 3 (umak mak mentua), parit 4,5 dan sekinchan..
terus ke tali air 7 dan ke ban 1...umah nenek aku ni tengah sawah..so nak masuk kena guna moto
atau basikal...tapi bila sawah lepas mesin, keta boleh masuk lalu tempat padi tu, tp
memandangkan pagi sabtu tu hujan, mau terbenam tayar dalam bendang..haru2..

Azzalea leh la jalan kaki walaupun kadang2 tersadung batu..alfi boleh gak jalan, tp dari 20 minit
jadi 30 minit kang...nasib la pak ngah aku ader kat belakang sebab dia mancing haruan..so barang2
diangkut leh adik ipar aku naik beskal..kelakor pun ader...kalo aku naik beskal, mau
lenguh...ape taknya, zaman berbasikal aku last tahun 2002..

Sampai umah nenek agak nak pengsan aku mendukung alfi n kejar lea sebab asyik jatuh jer..
sempat gak aku tertido...letih woo..kalo bawak diri sendiri leh la tahan lagik...ni dengan posa...

Suami aku masih di klang, ot sampai kul 7..nt malam baru berdesup balik kampung...
berbuka ala kadar dengan kuih...nak makan nasi, kalo ader 2 org kaco tu terbantut selera aku..
Nenek masak ikan haruan masak kari + belimbing buluh..peria katak goreng ngan bawang n cili..
tunggu la suami aku sampai n salah sorang tido baru leh makan...

Alfi dah membuta dalam buai, suami aku pun dah sampai...turn aku nak makan...
aku tibai belimbing buluh jerk, ikan haruan amik seketul jer...tak bape minat..
Lepas kekenyangan, semua membuta...yg best tido dalam kelambu...kalo x, esok muka
penuh bintat nyamuk...

Sahur time, pak ngah kejut..aku n adik aku jerk yg makan..lagi 2 orang biras tu kejut
kemain payah nak bangun...lantak korang la...yg best lauk sahur ader menu tambahan..
jeruk cempedak goreng dgn ikan haruan kering...sodap2..jeruk cempedak tu kitaorng pggl mandai..
kulit cempedak tu dibuang kulit yang menggerutu pastu rendam ngan air garam..
nak buat kena betul2 kalo x xjadi mandai nyer..dia jadi bercendawan...

pastu sahur aku online la jap...fuhhhhhhh, line kat tengah sawah laju giler...xmacam kat klang..
aper lagik, download la game faveret aku..game hidden object..mmg aku suka..
tengok blog, tapi malas nak update, sebab kena bertepuk tampar ngn nyamuk..online dalam
kelambu pelik lak...pas subuh, aku sambung tido..

Esoknya...sambung lain kali la..nak makan..
boleh la tampal gambar mane yg ader...



1 comment: