Thursday, 4 August 2011

Lea...Lea..

Entry kali ni pasal anak aku yg sulong..Izz Azzalea..


Lea in action

Lea ni lahir ceaser sebab melintang, pas kuar dari perut mak dier je dah masuk
NICU kat HTAR Klang..Aku pun xsempat tgk anak aku ni..
Kena kuning 2x..Sebab masuk NICU tu dia punya denyutan
jantung laju dr baby yg normal. 

hari ke 2 atau 3, aku pun dah lupa..

gambar ni pun tangkap curi2..
kat wad ni semua kena control..

Kiranya Lea ni dari kecik sampai besar susah la nak jaga dia..
sawan macam2 sawan kena..jenuh gak berubat sana sini,
tapi Alhamdulillah, sentiasa ada jalan penyelesaian..

Masa lea umur 3 bulan, tiap2 malam akan muntah..
mula2 batuk, pastu keluar la balik apa yang dimakan..
tiap2 hari la aku basuh toto..
Aku pikir2, aper punca nya..ubat batuk dah bertimbun dalam freezer,
tapi still xhilang..last2 aku n suami pakat beli air mineral untuk
bancuh susu..maklum la umah aku xder penapis..
air yang dia minum xbersih kot..Alhamdulillah,
selesai masalah batuk dia..

Masa umur 6 bulan, muka dia pulak tumbuh macam ezcema,
jenuh gak berubat..macam2 krim sapu..
akhirnya pakai krim rega RM5 je sakit dia hilang..
Ubat ni kitaorang panggil ruam lampin..
Memang berkesan, kalo ruam lampin tu,
pakai pagi, petang mesti kering..ubat ni di beli kat klinik Halimah,
Sungai Udang, Port Klang..


masa ni muka dia kena ezcema.

Anak ku yang ini mudah sangat masuk wad, setakat hari ni da 3x..
yg 1st masa hanhat H1N1 tu..demam dia sampai 40 darjah, kena
admit wad..padahal nak tumbuh gigi..kui kui kui..
nasib la bil bleh claim company insuran..

Yg kedua, telinga dia kuar nanah..demam pun tinggi sebab
jangkitan kuman..xlama kat wad..

Yg kali 23cdmit sebab paru2 kuman..biasala budak mana reti buang
kahak, tu yang berkumpul..tp xteruk..

Sekarang ni pulak yg merunsingkan aku ialah, badan2 dia kena ezcema balik..
da dekat2 setahun aku rasa..klinik pakar da 2x..duit xyah citer la..

Tapi xhilang2 gak, sian aku tgk dier..malam org semua tido dia asyik
bergaru jer..kalo time kuku panjang, esok yer jadi kudis la..

Dah mandikan kat laut, tapi Lea ni takut pulak mandi laut,
takut tengok ombak kot..kena la tadah air laut nyer dan mandikan kat rumah.
Bertambah gatal aku nengok nyer..

Arini, aku cakap ngan suami g farmasi carik ubat lain..da dekat 2bulan
pakai ubat, tp still ader lagik..doktor cakap ezcema ni memang
susah nak hilang..cuma bleh control..masalahnya xkurang2..

Aku g la farmasi kat klang utama, xtau la yg layan aku tu doktor @ ahli farmasi..
Gaya macam doktor, tp duk kat farmasi..ape2 jela..aku pun ckp nak
beli ubat ezcema  cakap2 la dah macam2 ubat try..

Dia bagi aku sabun n susu kambing..Susu kambing ni memang bagus untuk kulit coz dia
akan melembapkan kulit..sebelum ni pun aku ader terbaca pasal
susu kambing memang elok untuk penyakit kulit n asma..
Tapi mengenangkan susu kambing ni mahal, aku xdela g cari.

Orang 2 siap cakap yg susu kambing ni mahal, tapi kalo amik dalam 2 tin,
ezcema itu akan hilang..aku tanya rega yer..RM75.00 untuk tin kecik..
aku pandang suami tanya macam mane..dia kata amik la, lagipun
susu 2 cuma minum sehari sekali dan untuk budak 1 scoop jer..

ni la susu kambing nyer..siap ada ubi merah
orang tu kata sebagai antibiotik

harap2 Lea akan sembuh dari ezcema

ni free, hand gel..dah beli dekat RM100


sabun untuk lempabkan kulit.
orang farmasi tu cakap jangan tukar2 sabun
sampai umur 5 tahun..gamak yer kena beli sedozen ni..
Biarla mahal, asalkan kulit anak aku elok..

Panjang sungguh citer aku malam ni, lagipun baru jer belajar add picture..
Hehehe


No comments:

Post a Comment