Thursday 22 November 2012

~ Adakah Hak Milik Kekal? ~

Assalamualaikum semua...

Tak lama lagi kita akan menyambut hari 'Asyura' iaitu bersamaan 10 Muharram 1434H, iaitu pada hari Sabtu ni..24/11/12..dan pasti semua orang masih ingat lagi bubur asyurakan...

Rindu kenangan masa muda remaja dulu..arwah nenek akan suruh aku beli sayur2 atau cabut ubi atau carik daun2an yang boleh dimasukkan dalam bubur asyura...masa arwah nenek sihat, arwah akan turun sekali tolong buat persiapan masak bubur asyura...tolong potong2 sayur gitu..bila arwah nenek dah tak larat, arwah suruh aku hantar bekas dan sayur2 jer..sebab aku kerja kan..bila bubur asyura dah siap, ada la org kampung tolong hantarkan kat rumah...miss that moment...


Sebenarnya nak citer pasal harta dunia aku yang satu ni..aku cakap harta dunia sebab harta ni tak kekal dan tak boleh dibawa masuk kubur pun...motorsikal aku la...Cik sekuteerrrr Ego..hari Selasa lepas, habis la hutang motor aku ni kat kedai..kalo ikut schedulenya, bulan 6 hari tu dah habis...tp disebabkan duit tu kekadang cukup-cukup makan, kekadang tak cukup, tu yang tergantung beberapa bulan...Memang lega rasanya dah habis bayar, sebab kat kedai tu interest je kemain tinggi melangit...ini last la aku berurusan dengan kedai tu..

Selama pakai Ego ni, aku tak pernah amik gambar beliau sendirian...kalo ader pun terselit-melit jerk..sipi sipi jer bentuk badan beliau...


Ada la sekepin gambar Cik Ego ni...tp tak nmpk sepenuhnya la..

Inila kenderaan aku untuk g keje, balik keje, rempit g kedai, amik anak dr rumah pengasuh, paling jauh balik kampung di Sekinchan..banyak jasanya ni...pernah gak pergi Jusco dengan I-City naik moto...memang kena gelak dgn member ofis bila tau aku naik moto berempat..lagik2 sekuter...ape ada hal...aku lagik suka..berangin satu, parking senang carik, tak payah bayar parking dan tak jammed..

Sehari sebelum raya haji aritu, Ego aku ni wat hal..mati tiba2..nasib la time tu encik suami yang bawa..kalo aku mau nanges tepi jalan raya tu...dah la jauh dari rumah....sekali bukak enjin, hitam legam kat dalam tu..sepatutnya enjin ni warna macam warna besi..silver macam tu la...service sana sani, buka situ sini, korek luar dalam kena la caj lebih RM500....

Waaaa...nanges betul aku...ape hal mahal bebenor ni..dah banyak kena tukar memang la mahal...bak kata tauke kedai tu, minyak hitam bocor tu pasal la enjin tu hitam....kalo pakai sekuter ni, minyak hitam kena jaga...OoOooOooo panjang aku...sebab aku tukar sesuka hati bila ada duit...


Resit pembayaran terakhir..

Itu la cerita Ego aku...sekadar mencoret untuk kenangan aku...dah menginjak angka 30an ni, memory pun low kan..

p/s : Geran motor belum collect lagi, masih di kedai...

1 comment:

  1. sila2...nt anak2 dah besar boleh baca sejarah moto ayah dia a.k.a tokekopiahkait...

    ReplyDelete

Peraduan Aiken CNY @ Guardian / Nationwide

 Assalamualaikum wbt..  Jom check another contest gaisss! Peraduan Aiken CNY @ Guardian Aiken CNY @ Guardian Contest Retailer : Guardian Con...