Thursday, 24 January 2013

~ Binatang Belaan ~

Assalamualaikum kengkawan...

Walaupun public holiday ( Maulud Nabi Muhammad S.A.W), gigih juga la nak update blog...Mengisi masa2 lapang..

Encik suami gigih la nak membela2 binatang ni...mula2 burung tekukur, burung merbuk, lepas tu ayam hutan, lepas tu burung wak-wak dan sekarang bela ayam plak...semua start dari minat memikat burung tekukur...

Memandangkan rumah sewa kan, takdela nak wat reban besor2 bagai macam nak bela sekandang...So, wat sekadar yang tapak yang ada...



Ni reban ayam hutan & ayam kampung..
Gambar ni Lea yang snap..cantik plak tu..


Tekukur yang encik suami bela..ada 10 ekor kot, tp semenjak
dah kurang main burung, encik suami dah lepaskan beberapa ekor...
Tinggal 4 ekor yang selalu berbunyi...
Te ku ku...te ku ku...



Ayam kampung yang kuat makan, rupa cam ayam daging jer...
Dulu beli, cinonet jerk...rupanya sekejap jer ayam yer besar..
Dalam seminggu sekilo gandum habis, mana tak cepat besar..



Glamer ko cik yam masuk blog...har har har..



Jinak gak la..tak lari pun...

Burung merbuk tu encik suami dah bagi kat tuan rumah sewa..ayam hutan lak ada kat reban, tengah proses menambah bilangan, supaya tidak pupus..dah bertelur, sekarang tengah mengeram...idak la pula teringat nak amik gambar ayam hutan tu...burung wak-wak, tak sempat bela, sebab bila dapat hasil memikat terus jual..Tuan rumah pun tak sempat makan...

Orang kata bela ayam hutan kena ada lesen..tp sekor dua buat bela takde pape kot...agak2 takde lauk, kena korban la...tak pun telur kasi goreng mata kerbau satu...

Sekarang, aku dalam proses bercucuk tanam plak..baru tanam daun sup...tengok la, kalo hidup subur boleh tayang kat blog, kalau mati tu, paham2 je la yer...


p/s : Terima kasih la sudi baca blog tak glamour ni...ihik...maaf kalau ada bahasa yang terover..ai kan manusia biasa..#

No comments:

Post a Comment