Wednesday, 24 July 2013

~ Menu Minggu Ke-2 Puasa ~

Assalamualaikum w.b.t..

Cepat betul masa berlalu...eh..belum buka puasa lagi yer...cepat sebab dah 15 Ramadhan...dah setengah bulan puasa..amacam ada perubahan?? Banyak gak perubahan aku....poket yang semakin nipis...walaupun baru 3 kali pergi bazar ramadhan, tp duit banyak keluar beli barang basah...perubahan dari segi bentuk badan tak nampak lagi...ada yang tegur aku makin gemuk adala..ha ha ha hampeh tul...

Okeylah, dah ada entry pasal menu berbuka minggu pertama kan, jadi mesti ada entry gak untuk minggu ke 2..baru la aci aci buka pintu...layan je la gambar yer...




Hari ke 8 : Kuih beli RM2 dengan mee goreng kosong jer...
Lauk ikan cencaru goreng dengan cencaru masak kicap..



Hari ke 9 : Tauhu sumbat main sumbat jer, keledek goreng cicah gula melaka...
Lauk dhal dengan cencaru masuk taucu..



Hari ke 10 : Makan kat luar, sebab terlampau penat...
Tapi sebelum tu, kali ke 2 ke bazar ramdhan...
Beli satay ayam, kek coklat, cempedak goreng dan leher ayam goreng..
Menu kat kedai, ikan kembung goreng halia, paprik daging dengan sup ayam...



Hari ke 11 dan 12 : Berbuka di kampung mertua..
Diaorang buat rumah terbuka untuk berbuka secara gilir2...
Ada 12 keluarga..so sabtu kena umah mak mentua...
Tak sempat nak amik gambar...sampai2 je terus buka..
Menu : Nasi himpit, nasi, ayam masak merah versi banjar..
Pengat labu+ubi, kari ayam, asam pedas ikan pari, masak lemak ikan kembung,
Roti john, kek, buahan..itu je la aku ingat...
Aku bawak bubur lambuk free dari masjid 2 bekas,
cucur badak dengan peria goreng.

Hari besoknya, umah makcik suami plak...
Menu : Nasi, ikan keli masak sambal santan, pucuk ubi rebus, telur dadar,
Roti John, ayam masak kicap, ikan keli sambal, popia, lempeng + sambal bilis,
Masak lemak ketam..itu je la mampu aku ingat...
Memang sendat perut 2 hari kat kampung....
Aku bawak kuih dan air soya..



Hari ke 13 : Dah balik rumah sendiri kat Klang, meh la kita masak...
Memula nak buat lempeng pisang, tp skill masak lempeng lupa...
Jadi suami beli je la kuih...RM2..
Lauk keli sambal santan dari kampung, just panaskan...
Sayur campur dan ikan cencaru sumbat belakang...



Cencaru sumbat sambal simple....



Hari ke 14 : Hari ni aku g beli kuih, tp bukan kat bazar ramadhan..
Malas nak masak2 kuih...tp sempat gak buat apam pisang...
Lauk, cencaru sumbat belakang, tuna goreng rempah..
Kari udang + terung dan peria goreng...

Itu jela mampu aku kongsi..jenuh ko nak ingat menu seminggu berbuka...lauk semua biasa dan simple jer..kekadang aku pun balik rumah menung dulu nak masak apa..bahan basah dengan kering banyak...tp tak tau apa yg nak dimasak...senang2 g bazar ramadhan jer...





No comments:

Post a Comment