Tuesday 16 July 2013

~ Resepi || Brownies Chip Coklat ~

Salam kengkawan semua...

Rasa tak rasa dah 7 hari puasa...dah 7 Ramadhan...korang dah puasa 7 hari ker? aku masih puasa...cuma sahur jer dah miss 1 hari...miss tak miss la, dapat gak makan kurma 3 biji + air..inche suami dapat tengok jer la...tp sebelum tu dah bersahur kat sepital...sebab Lea amik neb, kitaorang dah makan roti...

Dulu, aku ada share yang aku buat kek kan...yang nama tak ingat tuh..meh baca kat sini dulu..pastu dah habis, meh sambung baca kat sini plak...cerita bulan 5, resepinya bulan 7 baru ingat nak share...

Alasan termaktub, bz... tp yang ni aku tak bz..tapi lupa ajer nak amik gambar resepi tuh...kata nak compare yang aku buat dengan bukukan...harus la amik gambar resepi buku... sama tak dengan yang aku buat...


 

Dari Majalah Midi...



Dari Meja Dapur Aku....
Gelap nampak serupa la...
Rupa tu lari banyak sikit....
Yang penting boleh dimakan...
Dan licin pun...

Meh2 usha resepinya....

1 cawan tepung gandum
1 cawan gula perang (kisar halus), aku pakai gula hangus...janji perang kan..
1/4 cawan serbuk koko
1 biji telur, aku suka try resepi yang kurang pakai telur...sebab jimat telur ayam aku...
1 cawan susu segar, aku tukar pakai susu tepung free sample punya...lupa sebenarnya nak beli...
1 camca teh serbuk penaik a.k.a soda bikarbonat
1/2 camca teh garam
1 camca teh esen vanilla, aku tak letak sebab takde...
1/3 minyak masak atau mentega cair, aku pakai mentega...
1/2 cawan cip coklat

Cara:

1. Panaskan oven.Sapu marjerin ke dalam loyang.
2. Satukan semua bahan kecuali cip coklat. Kacau menggunakan handwisk hingga sebati.
3. Masukkan separuh cip ke dalam loyang. Kemudian tuang adunan tadi ke dalam loyang pastu tabur baki cip coklat tadi. 
4. Bakar hingga masak dan sesedap mata memandang.

Simple jer...aku suka kalau semua main masuk sekali nih...tak payah nak asyik tengok resepi je kan...


1 comment:

  1. woww.. sedap nii.. nyum2.. leh try nti.. tp oven xdak.. acane..? hu3

    ReplyDelete

Peraduan Aiken CNY @ Guardian / Nationwide

 Assalamualaikum wbt..  Jom check another contest gaisss! Peraduan Aiken CNY @ Guardian Aiken CNY @ Guardian Contest Retailer : Guardian Con...