Thursday 23 May 2013

~ Masak-Masak | Kek, Puding Roti & Lepat Pisang ~

Assalamualaikum w.b.t...

Yang sejujurnya, aku memang kaki tangan bangku bab2 masak kuih2 tradisional atau kek atau yang seangkatan dengannya...walaupun arwah nenek dulu glamour dengan panggilan "Along Kuih" sebab meniaga kuih, cucunya ni hanya tukang hantar kat kedai dan tukang jual...iyer..aku tak tipu...percayalah...

Arwah nenek memang peniaga tegar...maksudnya dari kecik aku duduk dengan dia sampai la lepas aku kahwin, ade je benda yang dijual..kalau listkan memacam la...dari jual kain ela, jual koko basah, jual kuih, jual penyapu lidi, jual keropok, jual bantal kekabu, jual tapai, jual pucuk paku, jual serai dan segala jenis sayur yang boleh dijual, jual ubat2+bedak dan jual aiskrim yang paling last sekali..tapi malang sekali, cucunya dulu hanya tau kira duit jer...hik hik hik..jd akauntan konon...langsung tak menurun ilmu tu kat aku...apa nak buat, kemahiran tak boleh diwarisi...

Jauh benor tajuk lari...sebenarnya aku nak citer pasal kuih2 yang aku masak jer...1st time buat..selalu beli jerk..beli kan senang, cik, nak kuih ni RM2...bungkus, balik dan ngap...buruk bebenor...




Nama komersial dalam majalah aku tak ingat...#akutiruje#
Tapi aku buat ala2 kek sarang semut campur chocolate chip..
Nt aku upload gambar kat majalah tu, serupa..tp tak sama...




Kenapa dia mendap kat tengah2? 
Aku salah tiru ker?
Tpkan, 1st time buat, biasalah...
Orang pakai mixer, aku pakai blender...
Janji ada der der...
Mungkin tu yang jadi kawah tu....




Selalu orang buat puding roti, mesti sebab roti dah nak expired...
Aku pun camtu gak..tp ni sebab lebihan roti pas buat ais krim goreng....
Tu pasal roti tu berlubang2...
Jangan kata roti nak expired camni plak rupanya...




Ada balance chocolate chip aritu...
Tabur la barang secubit dua cubit...




Versi kukus plak...rupa memang tak selera sangat...
Sebab tangan aku gatal nak usik gak masa tengah kukus...




Ni pun 1st time aku buat...
Isi kemain cantik...tp packaging lari sikit....
Dah tangan bangku..keras semacam la...
Yang penting nak makan isi, bukan daun pisangnya...


P/s : Ok bhai bye...selamat bercuti esok...nak resepi ker..tak yah la yer...bukan pro pun...

No comments:

Post a Comment

Peraduan Aiken CNY @ Guardian / Nationwide

 Assalamualaikum wbt..  Jom check another contest gaisss! Peraduan Aiken CNY @ Guardian Aiken CNY @ Guardian Contest Retailer : Guardian Con...